Wethouder Piet van
Egmond bezoekt voorlichtingsochtend
van de GRW bij basisschool De Schakel!
De voorlichtingssessies van de Gehandicaptenraad
Westervoort zijn weer in volle gang. Zoals elk jaar bezoekt de gehandicaptenraad weer
bijna alle basisscholen in Westervoort. Het gaat hier met name om de groepen 8 van de
basisscholen. Doelstelling van deze sessies is de jongeren te laten nadenken over en een
beetje te laten ervaren hoe het is om te moeten leven met een funktiebeperking. De ochtend
is opgebouwd rond een ganzebordspel. De leerlingen worden opgedeeld in kleine groepjes,
ieder met een begeleider vanuit de GRW. De leerlingen werpen met een dobbelsteen en de
plaats op het ganzebord bepaalt wat voor een opdracht moet worden uitgevoerd. De
opdrachten zijn onderverdeeld in denk- en doevragen.
De denkvragen bestaan uit opdrachten waarbij de leerlingen moeten
nadenken en discussiëren over onderwerpen als: wat kan iemand die doof is als beroep
uitoefenen, wat kan iemand in een rolstoel als beroep uitoefenen, bepaal uit een
fotosituatie wat een goede en slechte situatie is, wat zouden jullie ervan vinden als er
iemand die spastisch is in jullie klas zou komen, wat voor problemen zou iemand met een
funktiebeperking op jullie school ondervinden en soortgelijke vragen. Over een groot
aantal onderwerpen onstaat vaak een behoorlijke discussie, welke dan zo goed mogelijk
wordt begeleid door een van onze mensen.
De doevragen bestaan uit opdrachten waar van de leerlingen wordt gevraagd
iets te doen, waarbij steeds een funktieberking wordt belicht en gekeken wordt wat
hiervoor mogelijke oplossingen zijn. Bij de opdrachten vinden we terug: het rijden in een
rolstoel en uitvoeren van een aantal praktiche opdrachten, het geblindoekt afleggen van
een parcours, het geblindoekt uitvoeren van een aantal opdrachten in de keuken zoals het
vullen van een beker met water, het gebruiken van diverse hulpmiddelen - zoals speciale
scharen, een helping hand, voelspriet, en degelijke -, het vertalen van braille- en
vingeralfabetwoordjes, het voelen van objecten in een voelzak en het in een voelzak tellen
van geld, het met gebaren overbrengen van berichten, en veel andere opdrachten.
De voorlichtingssessies worden door de leerlingen als zeer leerzaam ervaren en beleven er
ook veel plezier aan. Ook de gehandicaptenraad heeft duidelijk het gevoel dat met deze
bezoeken meer begrip en aandacht ontstaat voor de problemen die mensen met een
funktiebeperking tegenkomen.
Vandaag, 28 februari 2002, was het een wat
bijzondere dag. Wethouder Piet van Egmond was deze ochtend aanwezig om eens wat van de sfeer te proeven en zelf ook aktief met onze voorlichting mee te werken. Op de foto is hij samen met een groep leerlingen bezig te ontdekken wat er in de voelzak zit en hoeveel het totaalbedrag in het muntenzakje is ('valt toch tegen', was zijn eerste reaktie). Het werd door ons als Gehandicaptenraad Westervoort en als belangenbehartiger voor mensen met een funktiebeperking zeker gevoeld als blijk van waardering dat ook onze wethouder zo belangstellend en enthousiast mee wilde werken. Voor ons weer een extra reden om met nog meer inzet en enthousiasme door te gaan met onze scholenbezoeken. |
Hieronder vindt U nog wat extra foto's van dit schoolbezoek. (zie ook foto-reportage Klimroos 2001)
Met dank aan de leerlingen van groep 8 van De Schakel ©GRW-2002