Wethouder Piet van Egmond bezoekt voorlichtingsochtend
van de GRW bij basisschool De Schakel!

 

De voorlichtingssessies van de Gehandicaptenraad Westervoort zijn weer in volle gang. Zoals elk jaar bezoekt de gehandicaptenraad weer bijna alle basisscholen in Westervoort. Het gaat hier met name om de groepen 8 van de basisscholen. Doelstelling van deze sessies is de jongeren te laten nadenken over en een beetje te laten ervaren hoe het is om te moeten leven met een funktiebeperking. De ochtend is opgebouwd rond een ganzebordspel. De leerlingen worden opgedeeld in kleine groepjes, ieder met een begeleider vanuit de GRW. De leerlingen werpen met een dobbelsteen en de plaats op het ganzebord bepaalt wat voor een opdracht moet worden uitgevoerd. De opdrachten zijn onderverdeeld in denk- en doevragen.
De denkvragen bestaan uit opdrachten waarbij de leerlingen moeten nadenken en discussiëren over onderwerpen als: wat kan iemand die doof is als beroep uitoefenen, wat kan iemand in een rolstoel als beroep uitoefenen, bepaal uit een fotosituatie wat een goede en slechte situatie is, wat zouden jullie ervan vinden als er iemand die spastisch is in jullie klas zou komen, wat voor problemen zou iemand met een funktiebeperking op jullie school ondervinden en soortgelijke vragen. Over een groot aantal onderwerpen onstaat vaak een behoorlijke discussie, welke dan zo goed mogelijk wordt begeleid door een van onze mensen.
De doevragen bestaan uit opdrachten waar van de leerlingen wordt gevraagd iets te doen, waarbij steeds een funktieberking wordt belicht en gekeken wordt wat hiervoor mogelijke oplossingen zijn. Bij de opdrachten vinden we terug: het rijden in een rolstoel en uitvoeren van een aantal praktiche opdrachten, het geblindoekt afleggen van een parcours, het geblindoekt uitvoeren van een aantal opdrachten in de keuken zoals het vullen van een beker met water, het gebruiken van diverse hulpmiddelen - zoals speciale scharen, een helping hand, voelspriet, en degelijke -, het vertalen van braille- en vingeralfabetwoordjes, het voelen van objecten in een voelzak en het in een voelzak tellen van geld, het met gebaren overbrengen van berichten, en veel andere opdrachten.
De voorlichtingssessies worden door de leerlingen als zeer leerzaam ervaren en beleven er ook veel plezier aan. Ook de gehandicaptenraad heeft duidelijk het gevoel dat met deze bezoeken meer begrip en aandacht ontstaat voor de problemen die mensen met een funktiebeperking tegenkomen.

Voelzak en Muntenzak Vandaag, 28 februari 2002, was het een wat bijzondere dag.
Wethouder Piet van Egmond was deze ochtend aanwezig om eens wat van de sfeer te proeven en zelf ook aktief met onze voorlichting mee te werken. Op de foto is hij samen met een groep leerlingen bezig te ontdekken wat er in de voelzak zit en hoeveel het totaalbedrag in het muntenzakje is ('valt toch tegen', was zijn eerste reaktie).
Het werd door ons als Gehandicaptenraad Westervoort en als belangenbehartiger voor mensen met een funktiebeperking zeker gevoeld als blijk van waardering dat ook onze wethouder zo belangstellend en enthousiast mee wilde werken.
Voor ons weer een extra reden om met nog meer inzet en enthousiasme door te gaan met onze scholenbezoeken.

Hieronder vindt U nog wat extra foto's van dit schoolbezoek. (zie ook foto-reportage Klimroos 2001)

Is het nu 1,87 of 3,85?? Een aantal leden en begeleiders.....
Ik voel iets, maar het is heel eng.... Even uitleggen hoe ik in mijn auto kom...
Vragen uit de klas Ik heb nog een laatste vraag...

Met dank aan de leerlingen van groep 8 van De Schakel   ©GRW-2002